یک عکاس پس از اعتراف به ایجاد تصویر برنده جایزه جشنواره عکاسی سالانه سونی، با استفاده از هوش مصنوعی، از دریافت این جایزه معتبر خودداری کرد.

برنده جشنواره عکاسی، ساخته شده توسط هوش مصنوعی از آب در آمد!

به گزارش قدس آنلاین، بوریس الداگسن هنرمند آلمانی در وب سایت خود فاش کرد که جایزه بخش «خلاقانه آزاد» را که در جوایز عکاسی جهانی سونی برنده شده، نمی پذیرد.

عکس برنده این رقابت که توسط الداگسن فرستاده شده بود، دو زن از نسل های مختلف را به صورت سیاه و سفید نشان می دهد.

الداگسن، که عکاسی و هنرهای تجسمی را در آکادمی هنر شهر ماینز در آلمان، هنر مفهومی و اینترمدیا در آکادمی هنرهای زیبا در پراگ و هنرهای زیبا را در مدرسه هنر و ارتباطات ساروجینی نایدو در حیدرآباد خوانده است، در بیانیه‌ای در وب‌سایت خود گفت که او این کار را کرده تا بفهمد آرقابت های عکاسی تا چه میزان آماده پذیرای عکس های ساخته شده با هوش مصنوعی هستند.

الداگسن می گوید: «ما در دنیای عکس، نیاز داریم که بنشینیم و با یکدیگر بحث کنیم. بحث در مورد اینکه چه چیزی را می‌خواهیم به عنوان عکاسی در نظر بگیریم و چه چیزی را نه. آیا چتر عکاسی به اندازه‌ای بزرگ است که تصاویر هوش مصنوعی را به داخل آن دعوت کند یا این کار اشتباه است؟ با امتناع از دریافت جایزه، امیدوارم بتوانم این بحث را تسریع کنم.»

او می گوید این یک لحظه تاریخی بود زیرا اولین بار بود که یک تصویر هوش مصنوعی برنده یک مسابقه عکاسی معتبر بین المللی شد. او افزود: «چند نفر از شما میدانستید یا مشکوک بودید که این تصویر توسط هوش مصنوعی تولید شده است؟ یک جای کار اینجا می لنگید. تصاویر هوش مصنوعی و عکاسی عادی نباید در چنین جایزه ای با یکدیگر رقابت کنند. هوش مصنوعی موجود متفاوتی است. هوش مصنوعی عکاسی نیست پس من نیز این جایزه را نمی پذیرم.»

الداگسن این پیشنهاد را نیز داد که مبلغ جایزه خود را به جشنواره عکاسی در اودسای اوکراین اهدا کند.

این حرکت جالب عکاس آلمانی، در میان بحث های جدی اخیر در مورد شکل استفاده و پیامدهای استفاده از هوش مصنوعی و برخی هشدارهای آخرالزمانی مبنی بر اینکه این فناوری در آستانه آسیب غیرقابل برگشت به تجربه بشر است، انجام شد.

پیشرفت‌های اخیر در استفاده از هوش مصنوعی در حوزه چت‌بات‌ها، ماشین‌های بدون راننده، نرم‌افزارهای آهنگ‌نویسی و توسعه داروسازی اینگونه بحث‌ها را برانگیخته است. ساندار پیچای، مدیر اجرایی گوگل، می گوید که نگرانی ها در مورد هوش مصنوعی او را شب ها بیدار نگه داشته است و هشدار داد که اگر این فناوری به درستی به کار گرفته نشود، می تواند بسیار مضر باشد.

البته یکی از سخنگویان سازمان جهانی عکاسی سونی گفت که الداگسن قبل از اینکه به عنوان برنده اعلام شود، توضیح خلق مشترک عکس با استفاده از هوش مصنوعی را برای آنها فرستاده است.

الداگسن توضیح داده بود که پس از دو دهه عکاسی چگونه تمرکز هنری او بیشتر به کاوش در فرصت‌های خلاقانه مولدهای هوش مصنوعی معطوف شده است. او همچنین تأکید کرده بود این عکس متکی بر «غنای دانش عکاسی» او است.

این سخنگوی سازمان جهانی عکاسی همچنین اضافه کرد: «بخش رقابت آزاد خلاق از رویکردهای آزمایشی مختلف برای ساخت تصویر از سیانوتایپ ها و رایوگراف ها گرفته تا روش های دیجیتالی پیشرفته استقبال می کند. به این ترتیب، پس از مکاتبات مسئولان این رقابت با بوریس و ضمانت‌هایی که او ارائه کرد، احساس کردیم که ورود او معیارهای این بخش را برآورده می‌کند و از مشارکت او حمایت می‌کنیم. علاوه بر این، ما مشتاقانه منتظر درگیر شدن در یک بحث عمیق تر در مورد این موضوع بودیم و از برنامه بوریس برای گفتگو در این حوزه با تهیه سوالاتی برای پرسش و پاسخ اختصاصی با او برای وب سایت خود استقبال کردیم.»

این مسئول افزود: «از آنجایی که او اکنون تصمیم گرفته تا جایزه خود را رد کند، ما فعالیت های مشترک خود را با او به حالت تعلیق درآوردیم و مطابق خواسته اش او را از رقابت حذف کردیم. با توجه به اقدامات و اظهارات بعدی او که به تلاش های عمدی اش برای گمراه کردن ما و در نتیجه باطل کردن ضمانت هایی که ارائه کرده است پرداخته، دیگر احساس نمی کنیم که می توانیم در یک گفتگوی معنادار و سازنده با او شرکت کنیم. ما اهمیت این موضوع و تاثیر آن بر تصویرسازی امروز جهان را درک می کنیم. ما مشتاقانه منتظر بررسی بیشتر این موضوع از طریق کانال ها و برنامه های مختلف خود هستیم و از گفتگو پیرامون آن استقبال می کنیم. در حالی که عناصر شیوه‌های هوش مصنوعی در زمینه‌های هنری تصویرسازی مرتبط هستند، اما جوایز همیشه بستری برای حمایت از برتری و مهارت عکاسان و هنرمندانی هستند که در این حوزه کار می‌کنند.

منبع: گاردین

مترجم: امیرمحمد سلطانپور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.